Allmänna villkor – Lumara SE
Gå vidare till innehåll

Betala senare med Klarna!

Klarna

    Allmänna villkor

    Erbjudandet av lös egendom på webbplatsen säljs inte av webbplatsoperatören, utan av säljaren. Vid köp av lös egendom ingås därför ett avtal mellan köparen och säljaren. Webbplatsoperatören är alltså inte part i detta köpeavtal. De allmänna villkor som gäller mellan säljaren och köparen finns med i detta dokument för enkelhetens skull. Observera: Dessa villkor gäller mellan köpare och säljare och kan därför inte åberopas mot webbplatsens ägare.

    Om säljaren är baserad i ett land inom Europeiska unionen (EU), Norge, Liechtenstein eller Island, gäller EU

    direktiv om distansavtal. Detta direktiv innehåller följande rättigheter och garantier:

     

    • Säljaren måste tydligt och skriftligt informera köparen om skatter, betalning, leverans och genomförande av avtalet.

    • Köparen måste få sin beställning inom 30 dagar, om inte en annan tidsfrist har överenskommits med säljaren. Om den aktuella lösa egendomen inte är eller inte längre är tillgänglig, kommer säljaren att informera köparen om detta. Betalningar kommer att återbetalas inom trettio dagar, om inte säljaren levererar en liknande artikel.

    • Köparen har en ångerrätt, vilket innebär att köparen kan ångra köpet inom minst fjorton dagar utan att ange skäl. Fraktkostnader betalas av köparen. Betalningar återbetalas inom trettio dagar.

    ARTIKEL 1 - DEFINITIONER

    I dessa förmedlingsvillkor används följande termer:

    Webbplats: tillgänglig plattform som kan nås via [webbplats], inklusive alla tillhörande subdomäner.

    Webbplatsens ägare: företaget [företagsnamn], som är baserat på [gata] i [stad] och registrerat hos handelskammaren under nummer [företagsnummer].

    Köpare: personen som gör ett köp på ovan nämnda webbplats.

    Säljare: företag som säljer lös egendom till köparen, antingen som producent eller återförsäljare.

    ARTIKEL 2 - KÖPARENS RÄTTIGHETER

    Om säljaren är baserad i ett land inom Europeiska unionen (EU), Norge, Liechtenstein eller Island, gäller EU

    direktiv om distansavtal. Detta direktiv innehåller följande rättigheter och garantier:

     

    Säljaren måste tydligt och skriftligt informera köparen om skatter, betalning, leverans och genomförande av avtalet.

    Köparen måste få sin beställning inom 30 dagar, om inte en annan tidsfrist har överenskommits med säljaren. Om den aktuella lösa egendomen inte är eller inte längre är tillgänglig, kommer säljaren att informera köparen om detta. Betalningar kommer att återbetalas inom trettio dagar, om inte säljaren levererar en liknande artikel.

    Köparen har en ångerrätt, vilket innebär att köparen kan ångra köpet inom minst fjorton dagar utan att ange skäl. Fraktkostnader betalas av köparen. Betalningar återbetalas inom trettio dagar.

    ARTIKEL 3 - TYP AV FÖRMEDLINGSTJÄNST

    Erbjudandet av lös egendom på webbplatsen säljs inte av webbplatsoperatören, utan av säljaren. Köpet av lös egendom är därför föremål för ett avtal mellan köparen och säljaren. Webbplatsoperatören är själv inte part i detta köpeavtal.

    Vissa lösa föremål köps via webbplatsen från tredje part, oavsett om dessa är baserade inom Europeiska unionen eller inte.

    Webbplatsoperatörens tjänst är en förmedlingstjänst som tillhandahålls en tredje part. Vid beställning av en vara via webbplatsen är webbplatsens ägare bemyndigad att agera som mellanhand för köparens räkning och beställa varan från den faktiska säljaren av den aktuella varan.

    Om den faktiska säljaren är baserad utanför Nederländerna och den aktuella lösa egendomen därför måste importeras, sker detta på köparens vägnar. Ytterligare kostnader, såsom importmoms och (tull)hanteringsavgifter, betalas av köparen.

    ARTIKEL 4 - BETALNING

    Betalningen för den köpta produkten hanteras av webbplatsoperatören. Webbplatsoperatören hanterar också (åter)betalningen till den faktiska säljaren.

    Det är möjligt att de priser som anges på webbplatsen avviker från de belopp som webbplatsoperatören betalar till den faktiska säljaren. Det är möjligt att säljaren får möjlighet att köpa produkten för ett lägre belopp efter att den har köpts av köparen. Skillnaden mellan det belopp som köparen betalat och det belopp som betalats till säljaren betraktas som ersättning för den förmedlingstjänst som webbplatsens ägare har tillhandahållit tredje part.

    ARTIKEL 5 - KLAGOMÅLSFÖRFARANDE

    Om köparen är missnöjd med hur förmedlingsavtalet har genomförts kan detta anmälas till webbplatsoperatören via de kontaktuppgifter som anges på webbplatsen. Varje anmälan från köparen kommer att behandlas med största omsorg och så snabbt som möjligt. Webbplatsoperatören kommer att ge köparen ett sakligt svar senast fjorton dagar efter mottagandet av rapporten.

    Om köparen är missnöjd med förfarandet som anges i punkt 1 i denna artikel kan köparen vända sig till tvistnämnden för EU

    onlineplattform (https://ec.europa.eu/consumers/odr/).

     

    Allmänna villkor

    INNEHÅLLSFÖRTECKNING:

    Artikel 1 - Definitioner

    Artikel 2 - Företagarens identitet

    Artikel 3 - Tillämplighet

    Artikel 4 - Erbjudandet

    Artikel 5 - Avtalet

    Artikel 6 - Ångerrätt

    Artikel 7 - Kostnader vid återkallelse

    Artikel 8 - Undantag från ångerrätten

    Artikel 9 - Priset

    Artikel 10 - Efterlevnad och garanti

    Artikel 11 - Leverans och genomförande

    Artikel 12 - Långtidsavtal: Varaktighet, uppsägning och förlängning

    Artikel 13 - Betalning

    Artikel 14 - Klagomål

    Artikel 15 - Tvister

    Artikel 16 - Ytterligare eller avvikande bestämmelser

    ARTIKEL 1 - DEFINITIONER

    I dessa villkor definieras följande termer:

    Tilläggsavtal: Ett avtal där konsumenten köper produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster i samband med ett distansavtal och dessa produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster levereras av företagaren eller en tredje part baserat på ett avtal mellan den tredje parten och företagaren;

    Ångerfrist: Den period inom vilken konsumenten kan utnyttja sin ångerrätt;

    Konsument: den fysiska person som inte agerar i utövandet av ett yrke eller företag och som ingår ett avtal med företagaren;

    Dag: Kalenderdag;

    Digitalt innehåll: Data som produceras och levereras i digital form;

    Långtidsavtal: Ett avtal som avser en rad produkter och/eller tjänster där leverans- och/eller köpplikten är spridd över tiden;

    Beständig informationsbärare: alla (hjälp)medel som gör det möjligt för konsumenten eller företagaren att lagra information som är riktad till honom personligen på ett sätt som möjliggör framtida referens och oförändrad reproduktion av den lagrade informationen, inklusive e-post.

    Ångerrätt: konsumentens möjlighet att inom ångerfristen avstå från distansavtalet; Standardformulär: Ångerformuläret som tillhandahålls av företagaren och som konsumenten kan fylla i om han vill utnyttja sin ångerrätt;

    Företagare: den fysiska eller juridiska person som erbjuder produkter och/eller (tillgång till) digitalt innehåll och/eller tjänster till konsumenter på distans;

    Distansavtal: ett avtal där det inom ramen för ett av företagaren organiserat system för distansförsäljning av produkter och/eller tjänster fram till och med ingåendet av avtalet uteslutande används en eller flera tekniker för distanskommunikation med konsumenten

    Teknik för distanskommunikation: medel som kan användas för att ingå ett distansavtal utan att konsumenten och företagaren befinner sig i samma rum samtidigt

    Allmänna villkor: de nuvarande allmänna villkoren för företagaren.

    ARTIKEL 2 - FÖRETAGARENS IDENTITET

    [företagsnamn]

    Huvudkontor: [adress]

    [e-post]

    [Momsnummer + företagsnummer]

    ARTIKEL 3 - TILLÄMPLIGHET

    Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från företagaren och för varje distansavtal och beställning som ingås mellan företagaren och konsumenten. Innan distansavtalet ingås kommer konsumenten att få en kopia av dessa allmänna villkor. Om detta inte rimligen är möjligt, kommer företagaren innan distansavtalet ingås att ange hur de allmänna villkoren kan granskas och att dessa allmänna villkor skickas kostnadsfritt till konsumenten så snart som möjligt på dennes begäran. Om distansavtalet ingås elektroniskt, kommer konsumenten, i strid med föregående stycke, att få en kopia av dessa allmänna villkor elektroniskt på ett sådant sätt att konsumenten lätt kan lagra dem på en beständig informationsbärare. Om detta inte är möjligt, kommer det innan distansavtalet ingås att anges var de allmänna villkoren kan granskas elektroniskt och att de på begäran av konsumenten skickas elektroniskt eller på annat sätt kostnadsfritt. I det fall att specifika produkt- eller tjänstevillkor gäller utöver dessa allmänna villkor, gäller andra och tredje stycket i enlighet med detta och konsumenten kan alltid åberopa den bestämmelse som är mest förmånlig för honom i händelse av motstridiga villkor. Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor vid någon tidpunkt förklaras ogiltiga eller ogiltigförklaras, ska övriga bestämmelser i dessa allmänna villkor fortsätta att gälla och den ogiltigförklarade eller ogiltiga bestämmelsen ska ersättas omedelbart genom ömsesidig överenskommelse med en bestämmelse som ligger så nära betydelsen av den ursprungliga bestämmelsen som möjligt. Situationer som inte regleras i dessa allmänna villkor ska bedömas utifrån dessa allmänna villkor. Tvetydigheter om tolkningen eller innehållet i en eller flera bestämmelser i våra allmänna villkor ska tolkas i enlighet med dessa allmänna villkor.

    ARTIKEL 4 - ERBJUDANDET

    Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller görs under villkor med suspensiv eller upplösande verkan eller under ett annat villkor, kommer detta uttryckligen att anges i erbjudandet. Företagarens erbjudande är utan förpliktelser. Företagaren har rätt att ändra och justera erbjudandet. Företagarens erbjudande innehåller en beskrivning av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna som alltid är fullständig och korrekt. Erbjudandet innehåller en tillräckligt detaljerad beskrivning så att konsumenten kan göra en korrekt bedömning av erbjudandet. Om företagaren använder bilder som antyder att dessa bilder visar den erbjudna produkten, är dessa en sann återspegling av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Uppenbara fel eller uppenbara misstag i erbjudandet binder inte företagaren. Produktbilderna är en korrekt representation av de erbjudna produkterna. Företagaren kan dock inte garantera att de visade färgerna exakt motsvarar de verkliga färgerna på produkterna. Varje erbjudande innehåller sådan information att det är klart för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som följer av att acceptera erbjudandet. Detta gäller särskilt: priset inklusive skatter; eventuella fraktkostnader; hur avtalet kommer till stånd och vilka åtgärder som krävs för detta; huruvida taxan för distanskommunikation beräknas på en annan grund än den vanliga grundtaxan för det använda kommunikationsmedlet eller inte; huruvida avtalet kommer att arkiveras efter dess ingående och i så fall på vilket sätt det kan ses av konsumenten Den minsta löptiden för distansavtalet i händelse av en förlängd transaktion. Tillämpningen av ångerrätten; Betalningssätt, leverans och genomförande av avtalet;

    ARTIKEL 5 - AVTALET

    Avtalet ingås, med förbehåll för bestämmelserna i punkt 4, vid den tidpunkt då konsumenten accepterar erbjudandet och villkoren för detta är uppfyllda. Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt, kommer företagaren omedelbart att bekräfta mottagandet av det elektroniska godkännandet av erbjudandet. Så länge företagaren inte har bekräftat mottagandet av detta godkännande, kan konsumenten upplösa avtalet. Om avtalet ingås elektroniskt, kommer företagaren att vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda den elektroniska överföringen av data och kommer att säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten har möjlighet att betala elektroniskt, kommer företagaren att vidta lämpliga säkerhetsåtgärder. Företagaren får inom lagens gränser undersöka om konsumenten kan fullgöra sina betalningsförpliktelser samt alla de fakta och faktorer som är viktiga för ett ansvarsfullt ingående av distansavtalet. Om företagaren på grund av denna undersökning har goda skäl att inte ingå avtalet, är han berättigad att vägra en beställning eller begäran eller att ställa särskilda villkor för genomförandet. Företagaren kommer senast vid leverans av produkten, tjänsten eller det digitala innehållet att skriftligen eller på ett sådant sätt att konsumenten kan lagra den på en beständig informationsbärare, tillhandahålla följande information till konsumenten: Besöksadress till företagets filial där konsumenten kan lämna klagomål; villkoren och hur konsumenten kan utnyttja sin ångerrätt, eller en tydlig förklaring om undantag från ångerrätten; Information om garantier och befintlig kundservice efter köpet; priset inklusive skatter för produkten, tjänsten eller det digitala innehållet; Eventuella fraktkostnader, om tillämpligt; hur avtalet ska betalas, levereras eller genomföras; villkoren för uppsägning av avtalet om avtalet har en löptid på mer än ett år eller är på obestämd tid; om konsumenten har en ångerrätt, standardformuläret för ångerrätt. Vid en långsiktig affär gäller bestämmelsen i föregående stycke endast för den första leveransen.

    ARTIKEL 6 - ÅNGERRÄTT

    Vid leverans av produkter: Vid köp av produkter har konsumenten möjlighet att utan att ange skäl upplösa avtalet inom 14 dagar. Denna ångerfrist börjar dagen efter att konsumenten eller en tidigare av konsumenten och företagaren utsedd representant har mottagit produkten. Om: Konsumenten har beställt flera produkter i samma beställning, börjar ångerfristen dagen efter att konsumenten eller en av honom utsedd tredje part har mottagit den sista produkten. Företagaren kan, förutsatt att han tydligt informerat konsumenten om detta innan beställningsprocessen, vägra en beställning för flera produkter med olika leveranstid. Leveransen av en produkt består av flera försändelser eller delar, börjar ångerfristen dagen efter att konsumenten eller en av honom utsedd tredje part har mottagit den sista försändelsen eller den sista delen; Avtalet avser regelbunden leverans av produkter under en viss period, börjar ångerfristen dagen efter att konsumenten eller en av honom utsedd tredje part har mottagit den första produkten. Vid tjänster och digitalt innehåll som inte levereras på ett materiellt medium: Vid ett tjänsteavtal eller ett avtal om leverans av digitalt innehåll som inte levereras på ett materiellt medium kan konsumenten upplösa avtalet inom fjorton dagar utan att ange skäl. Dessa fjorton dagar börjar dagen efter att avtalet ingåtts. Förlängd ångerfrist för produkter, tjänster och digitalt innehåll som inte levereras på ett materiellt medium om ingen information om ångerrätt ges: Om företagaren inte har tillhandahållit konsumenten den lagstadgade informationen om ångerrätten eller standardformuläret för ångerrätt, löper ångerfristen ut tolv månader efter utgången av den ursprungliga ångerfristen som fastställts i de tidigare styckena i denna artikel. Om företagaren har tillhandahållit konsumenten den information som avses i föregående stycke inom tolv månader efter ångerfristens början, löper ångerfristen ut fjorton dagar efter den dag då konsumenten har fått denna information. Under ångerfristen ska konsumenten hantera produkten och förpackningen med omsorg. Han ska endast packa upp eller använda produkten i den utsträckning som är nödvändig för att bedöma om han vill behålla produkten. Om han utnyttjar sin ångerrätt ska han returnera produkten med allt tillbehör och, om rimligen möjligt, i originalskick och originalförpackning till företagaren i enlighet med företagets rimliga och tydliga instruktioner. Om konsumenten vill utnyttja sin ångerrätt är han skyldig att meddela detta till företagaren inom 14 dagar efter mottagandet av produkten. Konsumenten ska meddela detta med hjälp av standardformuläret. Efter att konsumenten meddelat att han vill utnyttja sin ångerrätt ska kunden returnera produkten inom 14 dagar. Konsumenten måste bevisa att den levererade varan har returnerats i tid, till exempel genom ett bevis på leverans.

    ARTIKEL 7 - KOSTNADER FÖR UTÖVANDE AV ÅNGERRÄTTEN

    Vid utövande av ångerrätten ska konsumenten endast betala kostnaden för returfrakten. Företagaren återbetalar köpesumman så snart som möjligt, dock senast 14 dagar efter ångerrätten, på samma sätt som konsumenten använt. Här krävs retur av säljaren eller ett övertygande bevis på fullständig retur. Eventuell värdeminskning av produkten som orsakats av vårdslös hantering kommer att belasta konsumenten. Detta kan inte göras gällande om företagaren inte har gett all lagstadgad information om ångerrätten. Detta bör göras innan köpeavtalet ingås.

    ARTIKEL 8 - UNDANTAG FRÅN ÅNGERRÄTTEN

    Undantag från ångerrätten är endast möjligt om företagaren har tydligt informerat detta vid erbjudandet eller åtminstone i god tid före avtalets ingående och det rör sig om något av de i punkterna 2 och 3 angivna produkterna. Ett undantag är endast möjligt för följande produkter som har tillverkats av företagaren enligt konsumentens specifikationer; De som är av tydligt personlig natur; De som snabbt kan fördärvas eller åldras; Vars pris är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som företagaren inte har någon påverkan på; för enskilda tidningar och tidskrifter; för ljud- och videoopptagningar och datorprogramvara vars försegling har brutits av konsumenten; för hygienprodukter där konsumenten har brutit förseglingen. Ett undantag är endast möjligt för följande tjänster: avseende boende, transport, restaurangtjänster eller fritidsaktiviteter som ska utföras på ett visst datum eller under en viss period; vars leverans har påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke före utgången av ångerfristen; på vadslagning och lotterier

    ARTIKEL 9 - PRIS

    Under den giltighetstid som anges i erbjudandet kommer priserna på de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna inte att höjas, förutom vid prisändringar till följd av ändringar i momssatserna. I avvikelse från föregående stycke kan företagaren erbjuda produkter eller tjänster vars priser är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som företagaren inte har någon påverkan på till varierande priser. Detta samband med fluktuationer och det faktum att de angivna priserna är riktpriser nämns i erbjudandet. Prishöjningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de är en följd av lagstadgade bestämmelser eller bestämmelser. Prishöjningar från och med 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om företagaren föreskriver detta och:

    1. de beror på lagstadgade bestämmelser eller bestämmelser; eller
    2. konsumenten har rätt att säga upp avtalet den dag då prishöjningen träder i kraft.

    Leveransen sker i det land där transporten börjar. I föreliggande fall sker denna leverans utanför EU. Därefter kommer post- eller kurirföretaget att debitera kunden för importmoms eller hanteringsavgifter. Därmed kommer ingen moms att faktureras av företagaren. Alla priser är föremål för tryckfel. Företaget ansvarar inte för konsekvenserna av tryck- och skrivfel. Vid tryckfel är företaget inte skyldigt att leverera produkten till fel pris.

    ARTIKEL 10 - GARANTI OCH EFTERLEVNAD

    Företagaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna uppfyller avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, rimliga krav på tillförlitlighet och/eller användbarhet samt befintliga lagstadgade bestämmelser och/eller myndighetsföreskrifter vid tidpunkten för avtalets ingående. Om det överenskommits, garanterar företagaren också att produkten är lämplig för annat än normal användning. En garanti som ges av företagaren, tillverkaren eller importören påverkar inte de lagstadgade rättigheter och krav som konsumenten kan göra gällande mot företagaren på grundval av avtalet. Detta inkluderar varje utfästelse från företagaren, dess leverantör, importör eller producent där denne beviljar konsumenten vissa rättigheter eller anspråk som går utöver vad som är lagligt krav när denne inte har uppfyllt sin del av avtalet. Eventuella brister eller felaktigt levererade produkter ska anmälas skriftligen till företagaren inom 4 veckor efter leverans. Returer av produkter ska ske i originalförpackning och i nyskick. Garantin gäller inte om: Konsumenten själv har reparerat och/eller ändrat de levererade produkterna eller låtit dem repareras och/eller ändras av tredje part; De levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller har hanterats vårdslöst eller i strid med företagets anvisningar och/eller på förpackningen; Bristen är helt eller delvis resultatet av statliga bestämmelser som införts eller kommer att införas om materialets art eller kvalitet.

    ARTIKEL 11 - LEVERANS OCH GENOMFÖRANDE

    Företagaren ska iaktta största möjliga omsorg vid mottagandet och genomförandet av beställningar av produkter och vid bedömningen av ansökningar om tillhandahållande av tjänster. Leveransplatsen är den adress som konsumenten har meddelat företaget. Med förbehåll för vad som anges i punkt 4 i denna artikel, accepterar företaget beställningar snabbt, men senast inom 30 dagar, om inte konsumenten har gått med på en längre leveranstid. Om leveransen försenas, eller om en beställning inte kan genomföras eller endast delvis genomföras, kommer konsumenten att informeras om detta senast 30 dagar efter beställningen. Konsumenten har i detta fall rätt att säga upp avtalet utan påföljd. Konsumenten har ingen rätt till ersättning. Alla leveranstider är vägledande. Konsumenten kan inte härleda några rättigheter från eventuellt nämnda leveranstider. Överskridande av en tidsfrist ger inte konsumenten rätt till ersättning. Vid upplösning i enlighet med punkt 3 i denna artikel återbetalar operatören det belopp som konsumenten betalat så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar efter upplösningen. Om leveransen av en beställd produkt visar sig vara omöjlig, kommer företagaren att försöka tillhandahålla en ersättningsartikel. Senast vid leverans kommer det att meddelas på ett tydligt och förståeligt sätt att en ersättningsartikel kommer att levereras. Ångerrätten kan inte uteslutas för ersättningsartiklar. Returkostnaderna betalas av företagaren. Risken för skador och/eller förlust av produkter ligger hos företagaren fram till tidpunkten för överlämnandet till konsumenten eller en tidigare utsedd och meddelad representant från företagaren, om inte annat uttryckligen överenskommits.

    ARTIKEL 12 - LÅNGTIDSAFFÄRER: VARAKTIGHET, UPPSÄGNING OCH FÖRLÄNGNING

    Uppsägning Konsumenten har rätt att när som helst säga upp ett avtal på obestämd tid som avser regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, med beaktande av överenskomna uppsägningsregler och en uppsägningstid på högst en månad. Konsumenten har rätt att när som helst säga upp ett tidsbestämt avtal som ingåtts för regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, med beaktande av överenskomna uppsägningsregler och en uppsägningstid som inte överstiger en månad vid avtalets slut. Konsumenten kan säga upp de avtal som nämns i de föregående styckena: när som helst och inte vara begränsad till uppsägning vid en viss tidpunkt eller under en viss period; avsluta dem på samma sätt som de ingåtts; alltid säga upp med samma uppsägningstid som företagaren har fastställt för sig själv. Förlängning Ett tidsbestämt avtal som ingåtts för regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster får inte förlängas eller förnyas tyst för en viss period. Trots föregående stycke kan ett tidsbestämt avtal som ingåtts för regelbunden leverans av dagstidningar eller veckotidningar eller tidskrifter förnyas tyst i högst tre månader, om konsumenten har rätt att säga upp det förnyade avtalet före utgången av förlängningsperioden med en uppsägningstid på högst en månad. Ett tidsbestämt avtal som ingåtts för regelbunden leverans av produkter eller tjänster får endast förlängas tyst på obestämd tid om konsumenten har rätt att när som helst säga upp avtalet med en uppsägningstid på högst en månad, och en uppsägningstid på högst tre månader om avtalet avser regelbunden leverans av dagstidningar eller veckotidningar eller tidskrifter, men mindre än en gång i månaden. Ett tidsbegränsat avtal om regelbunden leverans av provdagar, nyheter och veckotidningar och tidskrifter (prova på- eller introduktionsabonnemang) kommer inte att förnyas tyst och upphör automatiskt vid prov- eller introduktionsperiodens slut. Varaktighet Om ett avtal varar längre än ett år kan konsumenten när som helst säga upp avtalet med en uppsägningstid på upp till en månad efter ett år, om inte rimlighet och rättvisa förhindrar uppsägning före utgången av den överenskomna perioden.

    ARTIKEL 13 - BETALNING

    Om inget annat datum avtalas ska de belopp som konsumenten ska betala erläggas inom 7 arbetsdagar efter början av ångerfristen enligt artikel 6 punkt 1. Vid ett avtal om tillhandahållande av en tjänst börjar denna period efter det att konsumenten har mottagit bekräftelsen av avtalet. Konsumenten är skyldig att omedelbart meddela företagaren om eventuella felaktigheter i de lämnade uppgifterna eller den angivna betalningen. Vid utebliven betalning från konsumenten och med förbehåll för lagstadgade begränsningar är företagaren berättigad att debitera konsumenten alla på förhand fastställda skäliga kostnader.

    ARTIKEL 14 - KLAGOMÅLSFÖRFARANDE

    Företagaren ska ha ett tillräckligt publicerat klagomålsförfarande och hantera klagomålet i enlighet med detta klagomålsförfarande. Klagomål om genomförandet av avtalet ska lämnas in till företagaren inom rimlig tid, efter det att konsumenten har upptäckt bristerna, och ska beskrivas fullständigt och tydligt. Klagomål som lämnas in till företagaren kommer att besvaras inom en period av 14 dagar från mottagandet. Om ett klagomål kräver en förutsebar längre handläggningstid svarar företagaren inom en period av 14 dagar med ett mottagningsbevis och en indikation på när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar. Om klagomålet inte kan lösas i samförstånd blir det en tvist som omfattas av tvistlösningsförfarandet.

    ARTIKEL 15 - TVISTER

    För avtal mellan företagaren och konsumenten som dessa allmänna villkor gäller för, gäller endast nederländsk lag.

    ARTIKEL 16 - YTTERLIGARE ELLER AVVIKANDE BESTÄMMELSER

    Ytterligare eller avvikande bestämmelser får inte vara till nackdel för konsumenten och bör vara skriftliga eller registrerade på ett sådant sätt att konsumenten kan lagra dem på en beständig informationsbärare.

    ARTIKEL 17 - KLÄDER OCH SKOR

    Tyvärr accepterar vi inte returer av kläder och skor eftersom det har en förödande inverkan på vår miljö. Om dina kläder inte passar, ger vi dig en kupong på 50 % som du kan använda för att beställa en bättre storlek. Vi rekommenderar att du ger bort det ursprungliga plagget till en vän för att undvika avfall. Här är några fakta om varför vi har fattat detta beslut: - År 2018 hamnade enligt Environmental Protection Agency 17 miljoner ton textilavfall på soptippar, vilket utgjorde 5,8 procent av det totala avfallet det året. - Enligt World Resources Institute krävs det 2 700 liter vatten för att producera en bomullsskjorta. - Textilier på soptippar kan ta upp till 200+ år att bryta ner. Eftersom våra produkter skickas direkt från tillverkaren bidrar vi redan mycket till miljöskyddet. Att acceptera returer och det slöseri med kläder och ytterligare utsläpp från logistik som detta skulle medföra överensstämmer inte med vårt uppdrag: att skapa en bättre värld.

    Fri Frakt Inom 24 Timmar

    14 Dagars Pengarna Tillbaka-Garanti

    Säker Och Snabb Utcheckning

    4.9 Stjärnbetyg